Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel II 1940 - 1959

Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959
Koop lokaal! 1919 - 1982  Deel II 1940 - 1959

Berry Dongelmans

Locatie332001072
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel II: 1919 - 1939

Winkelweken, reclameacties en huishoudbeurzen van de middenstand in Alphen aan den Rijn

ISBN: 978-90-8708-107-2 | Hardcover | gelijmd gebonden | Omslag gelamineerd | Formaat A4 (29,7 x 21 cm) | Kleur | 138 pagina's | Veel historische foto's en oude reclameafbeeldingen | Met namenregister deel I, II en III
29.95 *Prijzen zijn inclusief btw
Koop Lokaal! 1919-1982 duikt in de geschiedenis van de Alphense middenstand

Deel II 1940 - 1969
In dit tweede deel, dat loopt van 1940-1959, staan de verschillende middenstands-tentoonstellingen en de Alphense Middenstands Acties centraal. Ook is er nog een enkele winkelweek. Aarlanderveen-Dorp organiseert zijn eigen acties.
Tijdens deze periode vinden vier grote middenstandstentoonstellingen plaats, waarop de deelnemende winkeliers de nieuwste snufjes tonen. Een werkend televisietoestel krijgt grote belangstelling. Ook de wasmachine en een kilometerteller voor op de fiets zijn artikelen die de aandacht van de bezoekers trekken.
In 1953 gaat het centrumgebied rond de Alphense brug – deze wordt in 1954 afgebroken – op de schop. Aanpalende winkels en gebouwen aan zowel de Lage als de Hoge Zijde gaan tegen de vlakte. Het betekent langdurige overlast voor de middenstand. Na de opening van de nieuwe brug in 1955 blijft het gebied nog tot eind 1959 braak liggen, met een desolaat centrum als gevolg.

De komst van warenhuis V & D noopt de middenstanders tot maatregelen om hun concurrentiepositie te behouden en te verstevigen. Winkeliersvereniging ‘De Tien in Eén’ is een eerste reactie. Ze vestigt er door diverse acties de aandacht op dat wie kwaliteit en deskundig advies wil de speciaalzaken niet uit het oog moet verliezen. Uiteraard blijven zegeltjes, wedstrijden met slagzinnen en prijsvragen met leuke prijzen een aantrekkelijke manier om klanten te lokken.
In de loop van de jaren vijftig blijken beide bestaande middenstandsverenigingen voor een aantal leden te weinig actief. In 1955 verschijnt ‘Actief Oudshoorn’ op het toneel, in 1957 gevolgd door de Verenigde Middenstandsbedrijven ‘Alphen’ en in 1958 door de Winkeliers Vereniging Alphen.
Eind 1959 verrijst aan de Lage Zijde de eerste nieuwbouw in het centrum. Dit betekent een belangrijke stap om Alphen aan den Rijn weer aantrekkelijk te maken als ‘koopcentrum’ van de Rijnstreek.

Berry Dongelmans (1952) is geboren en getogen in Alphen aan den Rijn. Hij studeerde Nederlands in Leiden, waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis van het boek en in jeugdliteratuur. Daarna was hij verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit van Leiden.
Hij werkte onder meer mee aan:
Tot volle waschdom, Bijdragen aan de geschiedenis van de kinder- en jeugdliteratuur, Het geheim van Kluitman, 150 jaar geschiedenis van een uitgeverij 1864-2014 en Stad van boeken - Handschrift en druk in Leiden 1260-2000.

Sinds enkele jaren houdt hij zich ook bezig met lokale geschiedenis en cultuurgeschiedenis.

Koop lokaal! Deel 1
Koop lokaal! Deel 2
Koop lokaal Deel 3