Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939

Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939
Koop lokaal! 1919 - 1982 Deel I 1919 - 1939

Berry Dongelmans

Locatie332001065
Koop lokaal! Deel 1: 1919 - 1939

Winkelweken, reclameacties en huishoudbeurzen van de middenstand in Alphen aan den Rijn

ISBN: 978-90-8708-106-5 | Hardcover | gelijmd gebonden | Omslag gelamineerd | Formaat A4 (29,7 x 21 cm) | Kleur | 142 pagina's | Veel foto's en oude reclameafbeeldingen | Met namenregister deel I, II en III
29.95 *Prijzen zijn inclusief btw
Koop Lokaal! 1919-1982 duikt in de geschiedenis van de Alphense middenstand

Deel I 1919 - 1939
In Deel 1, dat loopt van 1919-1939, staat de bloei van de zogenoemde winkelweken centraal. Gedurende deze ‘feestweken’ zetten de winkeliers hun beste beentje voor om via een extra mooie etalage, leuke prijsvragen en gratis waardebonnen klanten te verlokken hun geld toch vooral lokaal te besteden en Hollandse producten te kopen. De middenstanders organiseren in deze periode elf winkelweken, waarbij vanaf 1934 ook Aarlanderveen-Dorp meedoet.

Aan de hand van uitvoerige journalistieke beschrijvingen maken we diverse wandelingen door het Alphen aan den Rijn van de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw en lopen onder meer door de Hooftstraat, Van Mandersloostraat, Julianastraat, Raadhuisstraat en Bruggestraat. We zien welke middenstanders meedoen en wat voor producten in hun etalages liggen.

Daarnaast vinden ook enkele tentoonstellingen in het Nutsgebouw plaats, waarop de deelnemers de nieuwste producten en snufjes op diverse gebieden presenteren. De belangstelling van het winkelend publiek is van het begin groot, mede door de festiviteiten in de feestweek, gecombineerd met aantrekkelijke etalages, het wedstrijdelement en in latere jaren de verschillende prijsvragen, loterijen en acties. De middenstand richt zich daarbij op diverse doelgroepen, waarbij zowel de jeugd als de ouden van dagen niet worden vergeten.

Aan de hand van de beschrijvingen krijgen we een beeld van de middenstand in Alphen aan den Rijn. Niet alleen van het aanbod in de winkels zelf, maar ook van de diverse winkeliersverenigingen. Ook zien we welke winkels er in de loop der jaren bijkomen en wat de invloed van planologische veranderingen op het winkelbestand is. Op deze manier biedt het boek op diverse momenten in de tijd een vlootschouw van een groot aantal winkeliers die door de jaren heen – het boek bestrijkt de periode 1919-1982 – beeldbepalend zijn geweest voor het gezicht van Alphen als ‘winkelcentrum’ van de regio. Een deel van de lokale geschiedenis en het reilen en zeilen van de Alphense samenleving in de beschreven periode komen hierdoor tot leven. Berry Dongelmans


Koop lokaal! Deel 1
Koop lokaal! Deel 2
Koop lokaal Deel 3






Berry Dongelmans (1952) is geboren en getogen in Alphen aan den Rijn. Hij studeerde Nederlands in Leiden, waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis van het boek en in jeugdliteratuur. Daarna was hij verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit van Leiden.

Hij werkte onder meer mee aan:
Tot volle waschdom, Bijdragen aan de geschiedenis van de kinder- en jeugdliteratuur, Het geheim van Kluitman, 150 jaar geschiedenis van een uitgeverij 1864 - 2014, Stad van boeken - Handschrift en druk in Leiden 1260-2000.

Sinds enkele jaren houdt hij zich ook bezig met lokale geschiedenis en cultuurgeschiedenis.